torstai 20. kesäkuuta 2013

Punasta herraa

Tiiättekö mitä on syödään, kun syödään punasta herraa? Tai punaista heraa, juhannusjuustoa, juustokeittoa tai juhannusheraa? No se on semmoista keitettyä maitoa, johon pistetään juustonjuoksutinta, sitä keitetään hirmeen kauan, ja se maito muuttuu punaiseksi ja siihen tulee kokkareita. Kuulemma pohjanmaalaista perinneruokaa. Me haettiin sitä tänään Tyrnävältä. Mä tuskin saan sitä edes maistaa eikä mun emäntäkään syö sitä kuin yhden kerran, mutta se kuulemma kuuluu juhannukseen. 

Parasta Tyrnävällä on kuitenkin kamalan iso piha, jossa mä saa juosta ihan mielin määrin.

Tuossa takana on tuommoinen rämä kummituslato, jota on purettu pikkuhiljaa. Takana on kalkkunoiden koti. Ja edessä tietty mä ja pallo.

Tässäpä mä kirmaan juhannuksen viettoon ja toivotan kaikille mun lukijoille lämmintä juhannusta! Onhan teidän punkkisuojaukset kunnossa? Ja muistakaa kärkkyä rillin luona, jos sieltä vaikka tipahtais muutama makkara :)

4 kommenttia:

  1. Komeet laukat oot ottanukin, huimaa.

    Myrsky: Mut kuule kamu, tiäkkö mikä ihan oikeesti on parasta Tyrnävällä? Kjeh kjeh, se että mä oon siellä syntynyt.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä kyllä muistan sen! Mun edeltäjäni Vallukin oli Tyrnävän poikia. Samaten mun isäntä! Tyrnävä on hyvä paikka!

      Poista
  2. Meillä savustettiin ahavenia ja mäyräkoira päivysti takapihalla sekä ahavenia että naapuripihalla kulukevia siilejä. Lopulta ahavenet syötiin, koira sai maistiaiset ja siilikin sai pitää henkensä (kun koira kannettiin sissään).

    Meillä ei syyä herraa eikä juua maitua. Kahavia kylläkin.

    Kivvaa juhannuksen jatkoa Elvis-herralle sekä kotiväelle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kun mun emännän tytär oli pieni, niin hän ei oikein muistanut tuo ruoan nimeä. Niinpä hän pyysi mummulta "sitä miestä"...

      Ahavenet kuulostaa hyvälle!

      Poista

Komentteja on aina mukava saada!